یکی از عجیب‌ترین Ø§ØªÙØ§Ù‚ات بازاریابی تاریخ بازی‌های ویدیویی را در نسل Ù‡ÙØªÙ…ØŒ باید انتشار Alan Wake در Ù…ÛŒ 2010 دانست. مطمئنا عرضه‌ی Ø§Ù†ØØµØ§Ø±ÛŒ عنوانی خاص در نزدیک‌ترین ÙØ§ØµÙ„Ù‡ زمانی به انتشار بلاک‌باستری چون Red Dead RedemptionØŒ تصمیمی چندان هوشمندانه از Ø·Ø±Ù Ù…Ø§ÛŒÚ©Ø±ÙˆØ³Ø§ÙØª Ùˆ رمدی نبود. هرچند Alan Wake به یک کالت هیت تبدیل شد، اما هیچ وقت نتوانست جامعه مخاطبانی گسترده داشته باشد. ØØ§Ù„ا پس از یازده سال اما، انتشار دوباره بازی در قالب نسخه بازسازی شده Ùˆ به Ø´Ú©Ù„ مولتی Ù¾Ù„ØªÙØ±Ù…ØŒ شانس مجددی به ساخته استودیوی رمدی داده تا بیشتر Ùˆ بهتر دیده شود. اما Ùندلاندی‌ها در ساخت Alan Wake Remastered تا Ú†Ù‡ ØØ¯ موÙÙ‚ بوده‌اند؟
مهم‌ترین چیزی Ú©Ù‡ پیش از تجربه Alan Wake Remastered باید دانست، این است Ú©Ù‡ از نیت سازنده Ùˆ رویکرد این بازسازی با خبر بود. خوب یا بد، بیشتر بخش‌های بازی دست نخورده Ùˆ بدون تغییر ظاهر شده‌اند. تغییرات بیش از همه متوجه جلوه‌های بصری Ùˆ بهبود عملکرد تکنیکی بازی است. با این‌که Alan Wake در سال 2010 گراÙیکی Ù†ÙØ³Ú¯ÛŒØ± را ارئه کرد، اما ØØªÙ…ا اجرای عجیب بازی با رزولوشن 540p Ùˆ مشکلات تکنیکی چون پارگی تصویر روی ایکس باکس 360 را به یاد دارید. تمام مشکلات ÙÙ†ÛŒ ØÙ„ شده Ùˆ عملکرد نسخه ریمستر روی هر دو نسل Ùˆ همه Ù¾Ù„ØªÙØ±Ù…‌ها شایسته Ùˆ قابل تقدیر است. تجربه بازی روی نسل نهم کنسول‌های خانگی، ØØªÛŒ با گذر از دو نسل پس از انتشار نسخه اصلی خالی از لط٠نیست. تجربه‌ای 60 ÙØ±ÛŒÙ…ØŒ با کم‌ترین زمان برای بارگذاری‌ها Ùˆ بیشترین ÙˆØ¶ÙˆØ ØªØµÙˆÛŒØ± ممکن؛ در کنار Ø¨Ø§ÙØªâ€ŒÙ‡Ø§ÛŒÛŒ Ú©Ù‡ ØØ§Ù„ا از همیشه باکیÙیت‌تر هستند، بهترین تجربه ممکن از Alan Wake را رغم زده است. هرچند کاش همچون Control: Ultimate Edition می‌توانستیم در Quality Mode با انجین نورث‌لایت، ری‌تریسینگ را داشته باشیم.
عمده تغییرات متوجه ظاهر بازی شده Ùˆ نسخه ریمستر، مانند بازسازی ظاهری یک خودروی کلاسیک است Ú©Ù‡ از درون تغییراتی نداشته. پس اصلا نباید انتظار یک ریمیک را داشت. دیدگاه نه چندان روشن رمدی در مدت ساخت طولانی مدت Ùˆ 5 ساله نسخه اصلی، باعث شده بود تا ایده‌های اولیه Ú©Ù‡ قرار بود تا بازی را به عنوان یک Open World معرÙÛŒ کند، تاثیرات نه چندان مثبتی بر طراØÛŒ مراØÙ„ بگذارد. هرچند مراØÙ„ÛŒ Ùوق‌العاده چون مزرعه برادران اندرسون را هنوز شاید هستیم، اما ساختار مراØÙ„ دقیقا همان است Ùˆ گیم‌پلی هم تغییری نداشته. ØØªÛŒ انیمشین‌های ØÛŒÙ† گیمپلی هم Ú©Ù‡ همان 2010 هم تاریخ مصر٠گذشته بودند، تغییر ظاهری نداشته هرچند در کنترل روان‌تر هستند. کات‌سین‌ها به طور کامل بازبینی Ùˆ به روز شده‌اند؛ با این وجود تغییرات ظاهری الن ویک در ابتدا Ú©Ù…ÛŒ برای Ø·Ø±ÙØ¯Ø§Ø±Ø§Ù† ناخوشایند است.
شاید عجیب به نظر برسد Ú©Ù‡ گیمپلی با گذر یازده سال Ùˆ تنها با تکیه بر مکانیک ساده نور Ùˆ شلیک، همچنان جذاب باشد؛ ولی این مهم Ø§ØªÙØ§Ù‚ Ø§ÙØªØ§Ø¯Ù‡. تاکیدی Ú©Ù‡ بر مقابله نور Ùˆ تاریکی، ماهیت Alan Wake را Ø´Ú©Ù„ داده Ùˆ رد پایش در جای‌جای اثر به چشم می‌خورد. از داستان Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ تا گیمپلی Ùˆ ØØªÛŒ لول دیزاین. اگر هر قسمتی از مراØÙ„ بازی را در بین جنگل درختان سوزنی برگ Ú¯Ù… شوید می‌توان با دیدن کورسویی در دور دست، خود را به نور، به این بهشت امن رساند. همین اتکا به نور Ù…ÙØ§Ù‡ÛŒÙ… Ùوق‌العاده‌ای را در بطن بازی گنجانده Ùˆ Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ هوشمندانه از آن در بخش‌های ساختاری اصلی، هد٠سازنده را به سرانجام رسانده Ùˆ تجربه خاص بازی را بر مخاطب تØÙ…یل می‌کند. در کنار این‌که ژانر تریلر Alan Wake با وجود ØµÙØØ§Øª کتابی Ú©Ù‡ از دست نوشته‌های الن در طول مراØÙ„ Ùˆ به مرور پیدا می‌کنید، معنا بخشیده شده است. این شیوه روایت، علاوه بر اینکه کنجکاوی Ùˆ کاوش شما را با بخش‌های روایی پاداش می‌دهد به درک بهتر داستان Ùˆ القای Ø§ØØ³Ø§Ø³Ø§Øª روان‌شناسانه Ú©Ù…Ú© می‌کند. ØµÙØØ§Øª گمشده کتاب، از Ø§ØªÙØ§Ù‚ات آینده‌ای Ú©Ù‡ برای الن ویک Ùˆ مخاطب در جریان گیمپلی یا Ø·ÛŒ داستان خواهد Ø§ÙØªØ§Ø¯ØŒ زودتر از موعد پرده برمی‌دارد. با این روش بازی بخش‌هایی از خود را اسپویل می‌کند، اما همزمان با ارائه‌ی توصیÙÛŒ نه چندان روشن از Ø§ØªÙØ§Ù‚ات آینده ØØ³ اضطراب را در مخاطب نهادینه می‌سازد. بگذریم از این‌که روایت‌های موازی کتاب از Ø§ØªÙØ§Ù‚اتی Ú©Ù‡ الن ویک دنبالشان نکرده، به درک بهتر ÙØ¶Ø§ÛŒ داستان Ùˆ جهان بازی Ú©Ù…Ú© شایانی کرده است. در همین جهت، Ú¯ÙØªâ€ŒÙˆÚ¯ÙˆÙ‡Ø§ÛŒ پخش شده از رادیو Ùˆ تلویزیون‌هایی Ú©Ù‡ به Ø´Ú©Ù„ خودکار روشن می‌شوند، در بازی گنجانده شده. سریال تلویزیونی بازی با نام Night Springs نقش خود را به بهترین Ù†ØÙˆ Ø§ÛŒÙØ§ کرده است. بدین Ø´Ú©Ù„ Ú©Ù‡ Ø·ÛŒ مراØÙ„ØŒ ØªØØª تاثیر Ø§ØªÙ…Ø³ÙØ± گیرای جنگل‌های مه‌الود Bright Falls هستید وهمواره تاریکی به عنوان یک ØªØØ¯ÛŒØ¯ بالقوه هر Ù„ØØ¸Ù‡ آدرنالین را وراد خون‌تان می‌کند؛ همزمان وارد اتاقی متروکه می‌شوید Ùˆ برای چند دقیقه Ù…ØÙˆ تماشای قسمتی از Night Springs. سریالی ØªØØª تاثیر Twilight Zone Ú©Ù‡ ذهن شما را با Ù…Ø¨Ø§ØØ«ÛŒ چون جهان‌های موازی Ùˆ Ø³ÙØ± در زمان، به بازی می‌گیرد Ùˆ ژانر تریلر روان شناختی را Ù…Ùهوم می‌بخشد. این اضطراب Ùˆ ترس از جنس آزار دهنده نیست؛ جایی Ú©Ù‡ ØØªÛŒ رمدی Alan Wake را در تنش‌زاترین Ù„ØØ¸Ø§ØªØŒ Ù…ØØµÙˆÙ„Ø´ را اثری مناسب قشر خاصی از دوست‌داران ژانر ÙˆØØ´Øª معرÙÛŒ می‌کند؛ کسانی Ú©Ù‡ عاشق عناوین ترسناک هستند ولی ÙˆØØ´Øª این بازی‌ها اذیت‌شان می‌کند هم از Alan Wake لذت می‌برند.
در Ù…Ø¨ØØ« گیمپلی، المان‌های چون جاخالی دادن، Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از منور Ùˆ Ùلش Ùˆ مدیریت منابع نور، مبارزات را داینامیک کرده Ùˆ Ø·ÛŒ ده ساعت تجربه‌ی بازی به هیچ وجه تکراری نمی‌شود. نیت سازنده بر این بوده Ú©Ù‡ تا ØØ¯ امکان به نسخه اصلی ÙˆÙØ§Ø¯Ø§Ø± باشد، برای همین همچنان تعداد اسلØÙ‡ Ùˆ تنوع دشمنان بسیار Ù…ØØ¯ÙˆØ¯ است. اگر از Ø·Ø±ÙØ¯Ø§Ø±Ø§Ù† Alan Wake باشید Ùˆ American Nightmer را تجربه کرده باشید، ØØªÙ…ا پس از پایان بردن نسخه‌ی بازسازی شده آرزو خواهید کرد Ú©Ù‡ کاش ØØ¯Ø§Ù‚Ù„ Alan Wake Remastered در مکانیک‌ها Ùˆ انیمیشن‌های گیمپلی Ùˆ تنوع دشمنان، وام‌دار استند الون سال 2012 سری بود… آرزویی Ú©Ù‡ به هر Ø´Ú©Ù„ میسر نشده است.
اما نقطه‌ی عط٠تجربه‌ای Ú©Ù‡ بازی ارائه می‌کند را در کدام قسمت باید جست‌وجو کرد؟ بدون Ø´Ú© داستان بی‌نظیری Ú©Ù‡ سال‌ها قبل ایده‌اش در ذهن سم لیک Ø´Ú©Ù„ Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ Ùˆ Ù†ØÙˆÙ‡â€ŒÛŒ روایت اپیزودی بازی، دستاوردی است Ú©Ù‡ گذر زمان بر آن بی‌تاثیر بوده Ùˆ یکی از بهترین نمونه‌های قصه‌گویی در قالب ویدیو گیم را به ارمغان آورده. ساندترک‌های لایسنس شده Ùˆ اورجینال با همراهی روایت اپیزودیک، ساختار سریالی Alan Wake را دوست‌داشتنی‌تر از قبل کرده‌اند.
برخی از موارد بازی شاید اوایل دهه 2010 چندان قابل درک Ùˆ آشنا نبودند، اما ØØ§Ù„ا گذر زمان به آن‌ها اهمیت داده Ùˆ ارزش واقعی‌شان را نشان می‌دهد. برخی موارد هم چون انیمیشن‌ها، تنوع گیمپلی Ùˆ دشمنان، طراØÛŒ برخی مراØÙ„ تاریخ مصر٠گذشته‌ توی ذوق می‌زنند. طراØÛŒ HUD بازی هم دست نخورده با تمام ضعÙ‌هایش باقی مانده است. نه از پارامتر اندازه‌گیری میزان خستگی خبری هست Ùˆ نه بازی با وجود ØÙ…له دشمنان از پشت سر به شما اخطاری می‌دهد. در ØÙ‚یقت Alan Wake Remastered تمام نقاط ضع٠و قوت بازی اصلی را با خود ØÙظ کرده است. به طوری Ú©Ù‡ اگر از کاربران ایکس باکس Ùˆ PC بوده باشید Ùˆ Alan Wake اورجینال را تجربه کرده باشید، ØØ§Ù„ا با بازی Remastered همزمان دچار دژاوو خواهید شد Ùˆ هم ØØ³ خاطره بازی شیرینی را تجربه خواهید کرد. اما اگر از کاربران پلی استیشن هستید Ùˆ یا تا به ØØ§Ù„ موÙÙ‚ به تجربه بازی اصلی نبوده‌اید، با وجود ایرادات ÙˆØ§Ø¶ØØŒ تجربه‌ای خاص در انتظار شماست.